Zapętlalism trzygwiazdkowy

Na płycie „Dobra Muzyka, Ładne Życie” Ras rapował utwór o jakże sugestywnym tytule: „Nie wracam”. To był rok 2008. Jesteśmy teraz 3 lata starsi, podobnie jak projekt wspomnianego wcześniej rapera z Mentosem. Właśnie wyszło ich drugie wydawnictwo, w którym udziału nie bierze – podobnie jak w pierwotnej wersji – WudoE. Po długotrwałym oswajaniu się z „Hotelem Trzygwiazdkowym” postanowiłem napisać o nim parę słów od siebie, pomimo tego, że ludzie tacy jak ja, czyli będący niemalże psychofanami lubelskiej grupy, nie powinni dotykać wirtualnych piór.

Pierwszą rzeczą, jaka rzuca się w oczy, gdy śledzi się poczynania Rasmentalismu, jest nieprawdopodobna skuteczność w tworzeniu twierdzy z własnych słuchaczy. Filmy ze studia, promocja na SoundCloudzie, czy częste wpisy na Facebooku scalają społeczność skupioną wokół artystów. Zaryzykowałbym nawet stwierdzenie, że osiągnęli w tym scalaniu mistrzostwo. Pomimo tego nawet na oficjalnym profilu potrafią oni punktować błędy swoich odbiorców, nie przymilając się im zbytnio.

Może jestem za bardzo staroświecki, ale najbardziej odpowiada mi rAs jeszcze z „rAsgrzewki”, charakteryzujący się prostymi, aczkolwiek bardzo dobitnymi linijkami na ważne tematy. Takie utwory jak „Bezsenność” czy „Mój świat” to lubelskie perełki i tylko ktoś bardzo nieobeznany w sprawie mógłby się z tą opinią kłócić. Obecna odsłona to trochę za dużo wstawek w stylu „ołłł” (luz w nawijce jest tak czy siak, po co jeszcze to dodawać?) oraz anemiczny głos, ale do tego drugiego zdołaliśmy się już przyzwyczaić na „DMŁŻ” i „DRz”. Mnie to nie przeszkadza, ale sporej części ludzi już tak, zniechęcając do odbioru kolejnych krążków. Flow nie budzi zastrzeżeń – pasuję.

Przejdźmy do samych tekstów. Jeśli ktoś miał jeszcze wątpliwości, co interesuje duet, zapewne stracił je. Ładne życie to rzecz, która przeważa w tej warstwie, co nie jest notabene niczym zdrożnym – ot wybrana droga taka, a nie inna, pod którą sam mógłbym się podpisać. Martwi mnie tylko to, że tematy kolejnych utworów rozmywają się gdzieś w gąszczu pięknie rzucanych podwójnych.Kilkaset kul od domu” jest pokazem, jak świetnie można uderzać w emocjonalne tony i grać na nich z wielką wprawą, ale już sama treść „Nie ma Boga w lustrach” wydaje się zmarnowaniem potencjału tematycznego.

Nie jestem specem od produkcji, więc nie będę silił się na fachowe opinie na temat bitów Menta. Podkłady mają być ciekawe, a takie niewątpliwie są. Producent Rasmentu stworzył w Polsce swój własny styl i szlifuje go na każdym kolejnym krążku. Nie obchodzi mnie zbytnio, że słychać u niego aż nazbyt oczywiste inspiracje Yeezym, sample są dziwnie pocięte, a całe pętle delikatnie mówiąc ‚zajumane’. Ta muzyka buja, i to się liczy. Nie byłbym sobą, gdybym nie powiedział o tym, co mi się mniej podoba. Moim zdaniem część bitów jest przeszarżowana. Są one dobre, ale dźwięków jest tak wiele, że mamy do czynienia z ogromnym chaosem, przechodzącym momentami w kakofonię. Z tego też powodu trudno było się odnaleźć na majku jednemu z moich ulubionych raperów, czyli Reno, który nie znalazł patentu na rozgryzienie kompozycji. Na czoło wybił się tu Jot, ale to raczej nic dziwnego.

Odbiór płyty uważam za pozytywny. Dostałem dokładnie to, czego oczekiwałem po chłopakach i do „Hotelu ***” będę powracał jeszcze nieraz w najbliższym roku. Z czystym sumieniem oceniam go na czwórkę. No dobra, jeszcze mały plusik od psychofana 😉

Rasmentalism „Hotel Trzygwiazdkowy″
Nielegal 2011
Szczególnie Posłuchaj.se: „Delorean”, „Nadgodziny”, „Kilkaset Kul Od Domu”.
Dyletancka ocena: czwórka z plusem.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Recenzje i oznaczony tagami , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Zapętlalism trzygwiazdkowy

  1. polaK pisze:

    chujowa warstwa muzyczna zniecheca do sluchania tej plyty, nawijka ok. nie podoba mi sie.

Skomentuj

