16 mniej znanych kawałków mijającego roku, czyli czego słuchał Nowak w 2012

Stare ze zniw

Rok 2012 się kończy, więc już tradycyjnie na moim blogu pojawia się tekst zawierający szesnaście najczęściej słuchanych przeze mnie polskich utworów rapowych, niekoniecznie znanych szerszej publiczności. Ze względu na nieregularność moich wpisów pragnę przypomnieć, że nie jest to ranking najlepszych kawałków mijającego roku, a jedynie luźny zbiór rzeczy (porządek alfabetyczny), z którymi będą mi się kojarzyć ostatnie miesiące. Zapraszam do lektury.

Atut – Wybrałem (feat. Revo, DJ Motyl)

W styczniu pojawiła się EPka „Funkmatazz vol. 1” Atuta (sosnowieckiego producenta i rapera), która z miejsca przypadła mi do gustu, głównie ze względu na ciepłe, funkowe brzmienie. Według mnie najjaśniejszym punktem całego materiału jest kawałek „Wybrałem”, w którym oprócz gospodarza i DJ’a Motyla udziela się także Revo – autor jednego z najciekawszych podziemnych krążków 2012 roku („Rozmowa Kwalifikacyjna”).

Beeres – Dobranoc Pani Paris (feat. Dorota Jagiełło)

Chociaż internet aż pęka od opinii, że „Klub Wyklętych Futurystów” Beeresa nie spełnił pokładanych w nim nadziei, nie sposób odmówić Konradowi wypuszczenia w tym roku kilku kawałków, które rzeczywiście „chwyciły” słuchaczy. Jednym z nich jest „Dobranoc Pani Paris”, czyli udana kontynuacja utworu z zeszłorocznego mixtape’u.

Chok / Zielichowski – Wciąż pada

„Rezoner” duetu Chok / Zielichowski pojawił się już w grudniu 2011 roku, ale klip do utworu „Wciąż pada”, powstały już w 2012, doprowadził do znaczącej popularyzacji tego krążka. I bardzo dobrze, bo chłopaki mają umiejętności, ale rozgłosu jeszcze nie. Kibicuję z całego serca.

CruzZzZaspał – Szpetni Dwudziestoletni

Coraz mniej w Polsce słuchaczy, pamiętających o awangardowym obozie Skweru, z którego wyszły takie klasyki jak „Międzymiastowa” czy „Pansofia”. Ten stan rzeczy dwukrotnie próbowali w tym roku zmienić Cruz i Zaspał i chociaż w głównej mierze – jak to się teraz ładnie mówili – przekonali przekonanych to ich „Sztuka Naiwna” jest jedną z najbardziej nieszablonowych i ciekawych rzeczy, jakie przytrafiły się w ciągu ostatnich miesięcy naszej scenie. Na zachętę – kawałek „Szpetni Dwudziestoletni”.

Dedoen – Klepsydra

„Klepsydra”, pochodząca z albumu „Istotnie” chełmskiego rapera Dedoena (produkcja Nerwus), była chyba najczęściej słuchanym przeze mnie utworem tego roku. Dlaczego? To po prostu jeden z najlepszych utworów o rodzicach, jaki kiedykolwiek słyszałem (a słyszałem naprawdę wiele). Moje pozytywne wrażenie spotęgowało jeszcze niedawne poznanie mamy Wiktora, którą pozdrawiam, chociaż pewnie nigdy nie zobaczy tego tekstu.

Detal & Robak – Kamienie na szaniec

Miałem to szczęście, że mogłem usłyszeć ten kawałek na żywo, zapewne pierwszy i ostatni raz w życiu. Pewnego wieczoru w klubie dwa PIĘTRA pojawił się jeden z najbardziej utalentowanych lubelskich raperów (Detal) i po czterech latach powrócił na scenę, wspomagając Diseta i Robaka na koncercie, dając przy okazji niezły pokaz opanowania po takim czasie bez majka przed żywą publiką. Zwrotka Robaka zdezaktualizowała się w tragiczny sposób, ale powróci mocniejszy z albumem „Klub Dwadzieścia Kilka”, nie mam co do tego żadnych wątpliwości.

Gedz, Joda, 2sty, Żyt Toster – Teraz Patrz RMX

Jeśli czwórka niezwykłe utalentowanych, świetnie rozwijających się raperów młodego pokolenia bierze się za zremixowanie kawałka z Twojej ulubionej płyty 2011 roku, to Twoja reakcja może być tylko jedna – zapętlenie utworu. Poproszę więcej takich inicjatyw w naszym kraju!

Golin – 100 Gwoździ Do Mojej Trumny

Chciałbym wypisać najcelniejsze linijki z tego świetnego utworu, ale nie mogę – wszystkie są najcelniejsze. Golin, pomimo słyszalnych braków we flow, wjechał w ten rok z buta albumem „Katakumby” i dorobił się sporego grona nowych fanów. Nie mogło być inaczej, skoro poziom liryczny krążka jest nieosiągalny dla większości polskich raperów.

KęKę – Po Horyzont

Szczerze powiedziawszy, mógłbym zamknąć oczy, wylosować którykolwiek z kawałków Kędziora i wrzucić go do tego zestawienia, bo z jego tegorocznych luźnych jointów można by zrobić płytę pretendującą do albumu roku. Dlaczego więc „Po Horyzont? Po prostu słuchałem go najczęściej. I tyle.

KrZ – Szybciej-wolniej

Rocznik 96′, a flow wyprzedzający sporą część naszej sceny. „Szybciej-wolniej” to wspaniały pokaz umiejętności tego młodego zawodnika, który w przyszłości może zawładnąć polską rap-grą. Potencjał wręcz kosmiczny.

Planet ANM / Roka / Tymi Tyms – Siema Werter

Pol Hasz nie ma sobie równych w nostalgicznych klimatach, więc wspólny kawałek Planeta (nowego ASa Aptaunu), Roki i Tymiego musiał zostać „hitem”. Do tej pory mam to na odtwarzaczu, już się nie znudzi.

Problem – Młodzi, piękni, 30letni

Już wiele razy ubolewałem nad tym, że ten świetny, gorzki utwór trwa tak krótko. Z Problemem jest ten sam… problem co z Detalem – nie słychać o nim prawie nigdzie poza granicami Lublina, ale to się zmieni, wierzę.

Prys – Długodystansowiec (feat. Ras, Te-Tris)

Gdzie się podział fanbase Prysa, rapera, którego kawałki do niedawna miały po kilkaset tysięcy wyświetleń w serwisie YouTube? Owszem, „Nieobecni” mają koło 300 tys., ale „Długodystansowiec” to wcale nie gorszy utwór, a ma zaledwie niecałe 7 tys., i to pomimo gościnek Rasa i Te-Trisa. Szkoda, że więcej osób tego nie zna, ale cóż zrobić – trzeba żyć.

Rete – Tożsamość

2012 był dobrym rokiem dla rapera Rete, który zapisał się w nim zaangażowanym rapem narodowym. Z informacji, do których swego czasu dotarłem, wynika, że któryś z utworów wspomnianego wcześniej nawijacza rozbrzmiewał nawet na Marszu Niepodległości. Dla „Tożsamości” zawsze znajdę 3 minuty i 38 sekund.

Soulpete – You’ve Got Me Girl

Wydawnictwa spod szyldu lubelskiego EtRecs są swego rodzaju fenomenem. Niedostatecznie docenione w naszym kraju idą w świat i zbierają tam same pochlebne recenzje. Tak było chociażby w przypadku „SoSoulSynergy” Soulpete’a. Słuchałem wielokrotnie i polecam, szczególnie fanom Rap Addix.

Zioło – Wyskocz i Pompuj Rap One Shot Do Tego / Hip-Hop

W tych dwóch połączonych ze sobą kawałkach Zioło, z właściwym sobie humorem i dystansem, obnażył wady naszego rapu, wzmacniając przekaz sugestywnymi ujęciami w teledysku. Nie było w 2012 roku lepszej krytyki wszystkiego, co działo się w polskim światku przez ostatni czas.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Artykuły i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

10 odpowiedzi na „16 mniej znanych kawałków mijającego roku, czyli czego słuchał Nowak w 2012

  1. Bartek Ziaja pisze:

    Bardzo dobre podsumowanie, które udowadnia, że warto szukać głębiej i wychodzić poza główny nurt, bo w podziemiu kryją się naprawdę wielkie perełki 🙂 5!

  2. adelia pisze:

    Beeres to moje niewątpliwe odkrycie tego roku! Jak się ucieszyłam, że jest jednym z Młodych Wilków, to niewyobrażalne. Całkiem inny wymiar.

  3. Marcin pisze:

    Deoen – Strach.

  4. jestem sobą pisze:

    Zioło, Cruz, Beeres, Chook Kękę, Golin – trzeba być daleko w dupie, żeby uważać to za jakieś odkrycia, bo Ci raperzy sa znani, chyba że oprócz idiotom, znającym tylko Małpę Hucza i Bonsona. 🙂 Sory, takie moje zdanie. zresztą gdzie jest Laikike1, gdzie jest Karwan, i wielu innych „mniej znanych” – pewnie za słabe to nie wrzucałeś, wiec rzuciłes Beeresem?

    • Nie uważam ich za żadne odkrycia. W porównaniu z Karwanem czy Laikiem tacy Golin i Chok są po prostu dużo mniej znani przeciętnemu słuchaczowi polskiego rapu, choćby z tego względu, że „Wielkie Serce” i „Bybzi” to klasyki podziemia, a dwaj pierwsi nadal pracują na swoją markę.

      • jestem sobą pisze:

        no zgadzam się do Golina, choć jakbym ja miał robić takie rozeznanie, to na pewno wrzuciłbym tutaj coś z Mazem. Myślę, że przeciętny słuchacz i tak większość z takich utworów i tak uznałby za słaby, tak jak niektórzy mówią np. o tekstach Laika- że sa o niczym (pozdro Wam) , także robienie czegoś dla mniej wymagających nie ma sensu, lepiej żeby słuchali swoich Paluchów i Słoniów.

  5. willy pisze:

    dzięki za to podsumowanie stary, właśnie czegoś takiego potrzebowałem, zasysam i sprawdzam to wszystko za moment

  6. Nowaczka rapsy jak zawsze na propsie 😉 Uwielbiam sprawdzać takie zestawienia, bo można poznać sporo perełek^^ Traczki z poprzedniego roku bujają moją głowę do tej pory. ;D
    Tegoroczne podsumowanie wypadło również ciekawie. Wiedziałam, że wstawisz Dedoena, bo spamujesz mi nim tablicę haha ;D I dobrze- lubię go posłuchać. Po kolei: Atut- nie znam. Posłuchałam, chyba musiałabym sprawdzić coś więcej, niż jeden traczek, ale jakoś nie zatrzymałam się przy nim. Beeres- props, wiadomo. Powiew świeżości, takie rzeczy sprawdzam zawsze z szybszym biciem serca. Chok/Zielichowski- jaranko, wiadomo. ❤ Ma tak świetną barwę głosu, że ja odpadam. Może rzucać mięsem a ja i tak będę myślała, że to smutny kawałek ;D Czekam z niecierpliwością na najnowszą epeczkę. CruzZzZaspał- "Dada" co za płyta ;o Nie wiem, czy ona ma sens, czy nie ma, ale jest jakimś hadkorem. Kę, Golin, 2sty wiadomo. Ale KrZ??? KTO TO JEST I SKĄD GO MASZ? Zapętlam "Szybciej-wolniej", aż boję się sprawdzić coś innego, bo nie chcę spędzać sylwka przy enterze ;< Co za flow, jaka barwa, jakie skillsy. Dzięki Nowaczek, nigdy nie zawiedziesz! 😉 I tu skończę, bo przez KrZ nie mogę sprawdzać dalej, damn! 😛

  7. stachi. pisze:

    Rete zmiażdżył ! Jaram się w opór .

  8. Tymi pisze:

    Dobre zestawienie. Część wykonawców znałem i cieszę się, że ich tu zobaczyłem (m.in. Kę, 2sty, Planet, Beeres, Prys, Soulpete). Resztę już sprawdzam i już widzę, że warto. Dzięki za to.
    Kogo zabrakło? Haju, Szuwar i Pasjonaci. To tak na szybko co mi przyszło do głowy, czego dużo słuchałem w 2012. W mojej liście bym ich dodał, ale wiadomo ciężko zmieścić wszystkich w 16stce 🙂 Ciekaw jestem czy brałeś ich pod uwagę? Piona.

Skomentuj

